Age of Empires II Expansion: The Conquerors
KATEGORİ : Gerçek Zamanlı Strateji
ÜRETİCİ FİRMA : Ensemble Studios
YAYINCI FİRMA : Microsoft Games
OYUNUN SİTESİ :
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]HANGİ OYUNA BENZİYOR? : Age of Empires serisi
SİSTEM GEREKSİNİMLERİ : P166, 32 MB Ram, Windows 95/95/2000/NT
YAZAR : Mert TÜRKOĞLU
YAYIN TARİHİ : 25.9.2000
Devamı:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Genişleme paketlerinin eski oyunun heyecanını yakalayamadığı ve bekleneni veremediği bilinen bir gerçektir. Aslında sadece çok iyi oyunların devamı yapıldığını düşünürsek oyuncu hep daha iyisini istediği ve beklediği için umduğunu bulamaz. Oynayanların bildiği, oynamayanların da muhtemelen duyduğu Age of Kings herkes tarafından bilinen detaylı ve eğlenceli stratejilerdendir. Özellikle eski çağlardan başlayıp 4 çağ boyunca ilerlemesi, 4 farklı kaynağın olması ve bunların toplamanın verdiği haz ile birleşen taktik ve stratejiler oyunu eşsiz yapıyor ki sırf Zone’da (
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] – Age of Kings’in Internet’te oynandığı yer) her gün binlerce insan bu oyunu oynuyor. Zaten devam oyunlarının işi zordur, bir de bu kadar mükemmel ve ufak tefek kusurları olan bir oyunun devamını iyi yapmak bir hayli zor olsa gerek. Aslında imkansız değil çünkü hatırlarsanız Half-Life gibi bir oyunun devamı olan Opposing Force farklı bir firma tarafından yapılsa bile ne kadar çok tutmuştu ve tutmakta da haklıydı çünkü sanki oyunu baştan yazmışlardı. Gerçi AoK’de (Age of Kings) böyle bir durum yok ama olsun demek istediğim imkansız değil.
Bir inceleme yazısı olduğundan, artı bir devam oyunu incelemesi olduğundan, sadece geliştirilen ve değiştirilen özelliklerden bahsedeceğim. Kendimi yeterli bulursam başka bir yazıda strateji yazmaya çalışacağım.
İlk başta herkesin en çok merak ettiği yeni ırkları sıralayayım. Huns, Aztecs, Mayans, Koreans ve Spanish. Bu ırklara gerçekten çok farklı özellikler eklenmiş. Dilerseniz bunları tanıyalım:
Huns: Türk tarihinin eski devletlerinden olan Huns’un en iyi olduğu nokta atlı birlikler. Ayrıca oyunda çok unuttuğumuz ve hep işçi harcadığımız iş olan ev inşası Huns’da yok ve Huns direk 200 population fakat –100 wood ile başlıyor. Atlı okçular Castle Age’de %25, Imperial Age’de %30 daha ucuz. Ayrıca tüm atlı birlikleri %20 daha hızlı üretiyorlar. Bazı savaşlarda özellikle savunmada Trebuchet kullanıyorsanız, Trebuchet’ların vuruş yüzdelerinden çok şikayetçi olursunuz. Huns’da ise Trebuchet’lar %30 daha isabetli vuruyor. Tarkan adlı Unique askerleri bence pek işe yaramıyor. Aşağı yukarı Paladin’le aynı fiyata mal oluyor ama Paladin’in kalitesi tartışılmaz. Okçu (archer), piyade (infantry) ve siege (kuşatma) birliklerinde büyük zaafları olan Huns’un bazı gemi upgrade’leri de yok. Ekonomik açıdan da bonusları yok fakat uprgrade’lerin çoğu var. Hızlı ve ofansif oynuyorsanız seçilebilir tabii bir de atlı birliklere sempatiniz varsa.
Aztecs: Piyade ve rahiplerde (monk) uzman olan bu ırkın en büyük eksisi herhangi bir atlı birliğinin bulunmaması. “Paladin’siz oyun mu olur?” diyenler biraz sabretsinler. Bir kere işçiler her kaynağı (resource) 5 tane daha fazla taşıyorlar. Bu rakam az gibi görünse de oyunun sonundaki işçi sayısını ve her getir götürdeki 5 fazlalığı hesap edersek hiç de yabana atılacak bir özellik değil. Ayrıca bütün askerler %15 daha hızlı üretiliyorlar. Rahipleri manastırdaki (monastery) her upgrade başına +5 sağlık (hit point) alıyorlar. Ekonomide pek de önemli olmayan bir upgrade hariç tüm upgrade’lere sahipler fakat halberdier (pikeman’in bu oyunda yer alan gelişmişi) ve bir çok gemi olmaması bu ırkın çok iyi olan ekonomisine gölge düşürüyor. Ayrıca uzun süren oyunlarda işe yarayan %33 relic’ten daha fazla altın alma bonusu var.
Mayans: Okçularda uzman olan Mayans da Aztecs gibi atlı ünitelerden yoksunlar fakat aynı Aztecs gibi birçok ekonomi artısı var. Mesela en göze çarpan özellik olan kaynakları %20 daha verimli toplama olayı. Mesela bir altın madenin bir parçasından bir ırk 800 altın çıkarıyorsa Mayans buradan 960 altın çıkarıyor. Bu sadece altın için değil tüm kaynaklar için geçerli. Mayans okçularını bir miktar daha ucuza üretiyor. Feudal Age’de %10, Castle Age’de %20, İmperial Age’de %30 daha ucuza çıkarıyorlar tüm okçu ünitelerini. Ayrıca bir köylü (villager) fazla fakat –50 food az başlıyorlar. Bu ırk hızlı oyunlar için. Ayrıca mayans’da scout yok onun yerine eagle warrior adlı daha fazla menzilli fakat daha yavaş bir ünite ile başlıyorlar. Ekonomi konusunda yine uprgadeleri iyi fakat birçok askeri zaafları var.
Koreans: Tower ve Naval konusunda uzman Koreans ve bütün kule upgradeleri bedava. Denizde de oldukça iyiler fakat diğer ırklara göre daha ağır oynuyorlar. Taş madeninden taşları %20 daha verimli alıyorlar ve bütün işçilerinin görüş alanı 2 fazla. Ayrıca takım artıları olan mancınık menzili ona kaleden daha fazla menzil sağlayabiliyor. Kullanışlı fakat erken saldıran biri için pek dayanıklı değil bu ırk. Neredeyse tüm upgrade’ler mevcut. Tabii Elite Cannon Galleon ve Paladin upgrade olmaması çok büyük eksik zorlu deniz ve kara savaşları için.
Spanish: Sanırım yeni ırkların en iyisi olan Spanish. Teknolojik açıdan bir Bizans kopyası çünkü teknolojiler aynen yer alıyor. Upgrade’lerin tamamı neredeyse mevcut. Bazı okçuları ve develeri yapamıyorlar fakat özel artıları olarak 3000 kadar altın kazandıran Blacksmith uprade’lerinin altın gerektirmemesi ve Cannon Galleon’larının hem daha hızlı hem de daha isabetli ateş etmesi onu karada da denizde de çok iyi yapıyor. Ayrıca işçileri savaşta daha güçlüler ve binaları %30 daha hızlı inşa ediyorlar. Tam bir ateşli silah ve rahip ırkı olan Spanish’lerde ayrıca değişik bir rahip daha bulunuyor. Missionary adlı bu yeni rahipler relic taşıyamıyor, menzilleri ve görüş alanları daha kısa fakat daha hızlı oldukları için özellikle Persians’a karşı fil çevirme taktiğinde çok etkililer. Pek işe yaramayan bir özellikleri daha var ki o da trade yapan üniteler %33 daha fazla altın alıyorlar.
Devamı:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Irklar kısaca böyle. Age of Kings’de savunduğum olayı yine korumuşlar. Oyunda en iyi ırk diye bir şey yok sizin oyun stilinize en çok uyan ırk var. Mesela ben en çok Spanish’i yada Persians’ı tercih ederim çünkü her türlü yönüyle bana en çok uyan onlardır.
Oyuna artık bir sürü yeni upgrade ve artı yön eklenmiş. Bunlar şöyle:
Heresy: Rakibiniz bir üniteyi çevirdiği zaman o ünite onun tarafına geçmez ölür. Yapmak için 1000 altın gerekiyor.
Theocracy: Rahip destekli bir savaşta sadece bir rahibinizin dinlenmesini sağlar. Diğerleri otomatik olarak dinlenmiş olur. Upgrade’i için 400 yiyecek, 800 altın gerekiyor.
Herbal Medicine: Herhangi bir binanın içine giren adamlarınız 4 katı daha hızlı iyileşir. 350 altın gerekir upgrade’i için.
Caravan: Bütün trade ünitelerinin hızı 2 kat artar. Upgrade 200 yiyecek ve 200 altına mal olur.
Bloodlines: Bütün atlı ünitelerin sağlıkları 20 artar. 150 yiyecek ve 100 altın gerekir.
Thumb Ring: Okçuların tümünün isabet oranını %100 ve hızını arttırır. 300 yiyecek 250 odun gerektirir.
Parthian Tactics: Atlı okçulara bir normal bir de delici armor artısı verir. 200 yiyecek ve 250 altın gerektirir.
Ayrıca artık her ırkın kendine göre özel teknolojileri var. Bunlar upgrade değil, oyunun başında veriliyorlar. Bunlara da bir göz atalım:
Aztecs (Garland Wars): Tüm piyadelere +4 atak verir.
Britons (Yeomen): Bütün yürüyen okçulara bir menzil ve tüm kulelere 2 atak verir.
Byzantines (Logistica): Özel üniteler filler gibi çevresindeki tüm ünitelere zarar verir.
Celts (Furor Celtica): Siege Workshop’dan çıkan tüm ünitelere %50 sağlık verir.
Rocketery (Chinese): Özel ünitelerine +4 ve akrep mancınıklarına +2 delici vuruş verir.
Bearded Axe (Franks): Özel ünitelerine bir menzil verir.
Anarchy (Goths): Huskarls’ları kışladan (barracks) da üretmenizi sağlar.
Perfusion (Goths): Kışladaki asker üretimi %50 hızlanır.
Atheism (Huns): Relic ve Wonder’larda 100 sene azaltır. Ayrıca spy ve treason %50 daha ucuza üretilir.
Kataparuto (Japanese): Trebuchet’ların kurulup/toplanma ve ateş hızları artar.
Shinkichon (Korean): Mangonel ve Onager’lara +2 menzil.
El Dorado (Mayans): +40 Eagle Warrior sağlıkları.
Drill (Mongols): Kuşatma ünitelerinin tümü %50 daha hızlı hareket etmesini sağlar.
Mahouts (Persians): Fillerin hızı %30 artar.
Zealotry (Saracens): Deve ve özel ünitelerine +30 sağlık verir.
Supremacy (Spanish): +40 sağlık, +6 atak ve +2/+2 zırh verir işçilere.
Crenellations (Teutons): +3 kale menzili verir ve kaleye giren tüm ünitelerin ok atmasını sağlar.
Artillery (Turks): +2 bombard tower, bombard cannons ve cannon galleon menzili verir.
Berserkergang (Vikings): Özel ünitelerinin güçlerinin artması hızlanır.
Bunların hepsi aynı, özel ünitelerin kaleden yapıldığı gibi bir research olayıyla oluyor. Tabii bir miktar kaynak (resource vermeniz gerekiyor. Oyuna upgrade’iyle yada ırkların özel üniteleri olarak bazı yeni üniteler eklenmiş. Bunlar da şöyle:
Conquistador: Spanish’in özel ünitesi. Atlı Hand Cannoneer da diyebiliriz. Daha hızlı ve güçlü fakat menzili daha az. Yürüyeninin yerini çok rahat alabilir.
Turtle Ship: Korean’ların özel ünitesi. Biraz pahalı fakat oldukça güçlü. Hem atağı hem de sağlığı oldukça fazla. Bir de zırhı var ki bayağı iyi yapıyor bu özellikler onu.
War Wagon: Korean’ların diğer özel ünitesi. İyi menzilli ve güçlü fakat biraz pahalı. Bunlar da tercih sırasında birinci sırada yer almalı.
Plumed Archer: Mayans’ın özel ünitesi. Diğer okçuların spesiği demek en açıklayıcı cümle olur.
Jaguar Warrior: Aztec’lerin özel ünitesi. Okçulara zayıf, infantry’lere güçlü. Bir nevi pikeman.
Tarkan: Huns’sun özel ünitesi. Siege üniteler kadar iyi bina yıkıyor. Belalısı olan Pikeman’ler olmadıkça kalelere bile saldırtabilirsiniz.
Petards: Çarpıp patlayan ünitelerin karada olanları. Kaleden üretiliyor. Ben pek kullanmam ama binalara çok etkili olduğu bir gerçek.
Hussar: Light Cavalry’nin en son hâli. 80 food’a mal oluyor sadece. Bence oyunun kısır zamanlarında pikeman’la birlikte kullanılabilir.
Eagle Warrior: Sadece Mayans ve Aztec’lerde bulunuyor. Okçulara, rahiplere ve kuşatma ünitelerine artısı olan bir ünite.
Halberdier: Pikeman’in upgrade’li hali. Oyunun en iyisi olan Paladin’lerin tek durduruluş yolu. Bence oyunda yapılan en iyi upgrade’lerden biri. Ordumda yeri değişilmez.
Devamı:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]E bu kadar yenilikten oyun türleri de nasibini almadan olmaz. Wonder Race, Defend the Wonder ve King of the Hill adında 3 yeni oyun türü mevcut. Bunların özellikleri ise şöyle:
Wonder Race: Zone’da olsun, IP’den olsun birçok kişinin zaten oynadığı ve bildiği bir olaydı Wonder Race. Oyun türü olarak eklenmesi daha rahat oynanmasını sağlamış. Wonder Race’de amacınız en hızlı şekilde Wonder yapmak. Olay bu kadar basit. Diğer kuralların hepsini kendin belirliyorsunuz.
Defend the Wonder: Adından da anlayacağınız gibi bir ırka wonder veriliyor ve belirlenen süre boyunca onu koruması gerekir. Diğer takım ise korunan Wonder’a saldırmakla ve o belirlenen sürede yükmekle görevlidir.
King of the Hill: Haritada, tam ortada bir wonder var ve amaç onun kontrolünü ele geçirip belli bir süre tutmak. Deathmatch’de yapılan savaşlara benzer meydan savaşları çok oluyor ama tabii normal oyun tarzı hiçbir şeye değişilmez.
Artık bir süre sonra sıkıcı gelen haritalara da ekleme yapılmış. Özellikle gerçek harita olayı gerçekten güzel olmuş. Byzantium adlı haritada oynarsanız Türkiye’nin Ege ve Marmara bölgesini ayrıca Yunanistan’ı görebilirsiniz. Diğer gerçek dünya haritaları ise Britain, Central America, France, Iberia, Italy, Mideast, Norse Lands, Sea of Japan(East Sea), Texas olarak yapılmış. Sadece gerçek dünya değil oyunun kendi ürettiği dünyalara da yenilikler eklenmiş fakat bunlardan bazıları oldukça yenilikten uzak olmuş. Şimdi bunları inceleyelim:
Arena: Oyuna surlarla kaplı ve bol ormanlı bir haritada başlıyorsunuz. Rush’tan nefret edenlerin haritası, bir de defans yapmayı sevenlerin.
Ghost Lake: Arabia’nın karlı olanı desem yeteri kadar açıklayıcı olur galiba. Tek farkı bu olan yerlere bina yapamıyorsunuz. Ayrıca sulara da dock yapılmıyor. En azından ben yapamadım. Bence kar olayı görsel açıdan en büyük yenilik ve karda yürüyen adamlarınızın ayak izleri bile belli kalıyor. Böylece buradan birileri geçmiş diyebileceksiniz.
Mongolia: Ben bu haritanın mantığını anlayamadım ama açıklayayım size neler olduğunu. Highland’de bulunan yüksekliklerden burada pek çok var hatta adım başı diyebilirim. Galiba burada duvarın önemi çıkıyor. Ayrıca bazı yerlere serpiştirilen karlar da hoş olmuş.
Nomad: Bu da güzel olmuş. Bu haritada Tc’sız başlıyorsunuz ve işçilerinizin hepsi haritada bir yerde dağılmış oluyor.
Oasis: Mediterranean’ın karlısı ve ortasında deniz yerine orman var. Fena değil.
Salt Marsh: Yine anlamadığım ve diğer haritalar benzer olan bir harita. Kara var her tarafına deniz, göl, koy falan yerleştirilmiş. Çok saçma olmuş.
Scandinavia: Burayı da pek anlayamadım ama okuduğuma göre yiyecek ve altından sıkıntı yokmuş. Deatmatch kaynaklarının haritaya serpiştirilmiş hali galiba.
Yucatan: Bu harita ise her taraf kara ve sadece ortası şerit halinde deniz olan haritanın bir değişi. Bu haritada o şeritler kesik kesik yapılmış.
Yeni eklenen haritalar da böyle. Gözüme çarpan diğer özellik ise rasgele harita seçtirebiliyordunuz bilgisayara artık rasgele denizsiz harita seçtirebiliyorsunuz random land map olayı ile
Devamı:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Genel olarak getirilen özelliklere de değindikten sonra oyunu toparlayayım. Önemli önemsiz birçok özellik değiştirilmiş oyunda. Aslında buna ilk başta benim gibi soğuk yaklaşabilirsiniz fakat öyle çok abartı bir değişiklik olmadığı için yadırgamazsınız. Genel olarak yapılan yenilikler:
Yapay zeka olarak bir miktar eksik olan köylüler düzeltilmiş. Artık bir madenin yanına onun yapısını yaptığınızda işçiniz yapıyı bitirir bitirmez maden toplamaya başlıyor. Ayrıca artık duvar yada başka binaları yaptırmakta daha kolay. İşçilerinizin duvarın yarısını yapıp diğer yarısını bırakmıyorlar.
Mancınıkların da yapay zekası geliştirilmiş. Kendi adamlarınıza anlamsızca vurduğu için birçok savaşta asker kaybettiğiniz durum düzeltilmiş. Artık daha mantıklı ve değerli atışlar yapıyorlar.
3. çağa çabuk geçmek için zaten bir sürü sebep var. Buna bir tane daha eklenmiş. O da artık relic’ler daha hızlı altın getiriyor. Uzun 1v1 oyunlarda 4000 altın kazandığım oldu relic’ten.
BR(Battering Ram)’lere artık asker sokup onları koruma aracı olarak kullanabiliyorsunuz. Ayrıca BR’lere sokulan piyade asker başına hızı artıyor. Okçu üniteler ise sadece korunuyorlar. Özellikle bir yerden bir yere asker taşırken çok kullanışlı. Düşünsenize Halberdier dolu battering ram’leri zarar görmeden ve hızlı bir biçimde okçu ünitelerin yanına ulaştırabilirsiniz.
Pek kullanışlı olmasa da deniz savaşlarının bol olduğu zamanlarda kullanabileceğiniz gemi dizilişleri eklenmiş.
TC push (TC yapa yapa rakibe ilerleme. Özellikle Teutons’un değişilmez taktiğiydi) yapanlara kötü bir haberim var. Artık TC’ler odunun yanında 100 tane de taş gerektiriyor. Sadece bu değil artık TC’ler blacksmith’deki menzil upgrade’lerinden faydalanamıyor. Teutons’un da menzilinin elinden alındığını düşünürsek artık TC’leri yaparken bir kere daha düşünmeliyiz. Gerçi ekonomiye sağladığı katkı tartışılmaz olduğu için ekonomik bir yatırım için hala değişilmez.
Benim özellikle tanıdığım dostlarımın (AoK’daki düşmanlarım) rush(ani saldırı)’larını yada içime sızmalarını engellemek yada yenilmeyi kabul edemeyenlerin haritada oraya buraya saklanıp anlamsızca oyunu uzattığı zamanlarda kullandığım yapılırdan biridir Outpost. Zaten benim için değerliydi artık menzili de artmış hem de 25 odun ve 25 taş yerine 25 odun ve 10 taşa mal oluyor.
100’lerce askerin savaştığı savaşları hatırlayın ve bu savaşlardan sonra şehrinize baktığınızda ölü tarlaları gördüğünüzde o kadar zaman ne kadar fazla yiyecek kaybettiğinizi ve bunları 3-4 kez karşılayacak kadar odununuz olduğunu düşünün ne kadar kötü oluyordu değil mi? Artık bunu engellemek için milden bir tarla parası verip tıkladığınız automatic farm queue sayesinde bunu ne kadar yaparsanız biten tarlalarınız bu tıklama sayısına göre tarla biter bitmez yenisini yapacaktır. Yani buna 10 kez tıklayıp 600 verirseniz 10 kez tarlalarınız siz söylemeden yapılır.
Markette kaynak takas ederken yada başkalarına kaynak verirken tıklama başına 100 kaynak olayı değiştirilmiş. Artık shift’e basıp tıkladığınızda 500 kaynak veriyor, ctrl’e basıp tıkladığınızda ise o kaynağın tümünü veriyor.
Oyunu durdurduğunuzda ise artık haritayı gezebiliyorsunuz.
Chat’te kullanılan 1-30 arası rakamlar artık yanlış hatırlamıyorsam 45’e kadar çıkarılmış. Bunları tek kişilik oyunda dostunuz olan bilgisayara emir olarak da kullanabiliyorsunuz.
Çağ atlamaya tıkladığınızda ise yukarıda bir bar çıkıyor. Burada kırmızılık tamamen dolduğunda çağ atlıyorsunuz. %’de kaça geldi diye bakmaya gerek yok artık.
Kayıtlı oyunları izlerken artık bazı yerlere işaretler koyabiliyorsunuz ve yollanan mesajları da görebiliyorsunuz. Bir de artık mesajı yazan beyaz renkle değil takımının rengiyle çıkıyor.
Sadece dostlarınıza mesaj atmak istiyorsanız ‘;’ tuşunu, sadece düşmanlarınıza ise ‘!’ tuşunu herkese mesaj içinse ‘enter’ tuşunu kullanabilirsiniz.
Oyuna başlamadan önce 2v2, 3v3 ve 4v4’de takım seçerken çıkan anlaşmazlık problemi bu seçimi bilgisayara bırakmakla halledilmiş.
Ayarlar kısmındaki friend or foe (ah Fallout ah her yerde çıkıyorsun karşıma) seçeneği seçerseniz siz mavi renkte, rakipleriniz kırmızı, dostlarınız sarı ve natürel rakipleriniz ise gri görünüyor.
Ben hiç ilgilenmem ama oyuna yeni campaign’ler de eklemişler. Bunların içinde bizi ilgilendiren Hun’larla ilgili bir campaign de bulunuyor.
Oyunun genel yenilikleri böyle. Şu an 4. sayfanın sonundayım ve oyunun yeniliklerini söylemeye ancak yetti. Ben bu kadar yeniliğin bir genişleme paketinde ilk defa yer aldığını görüyorum. Bence AoK’den hoşlandıysanız alın, hastası iseniz, benim gibi, sakın kaçırmayın. AoK oynadıkça açılan bir oyun olduğu için eğer benle paylaşmak istediğiniz ya da bana sormak istediğiniz bir şey varsa e-mail adresim:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Devamı:
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]